Otto vil bryde med traditionerne med Phantom 3500: farvel til passagervinduer, goddag til immersive skærme

En flykrop, der ser ud som om den er skulptureret af vinden. Ikke et eneste vindue i kabinen. Og et klart mål: at revolutionere privatflyvningen. Phantom 3500 er ikke et konventionelt fly, og det ses med det samme. Otto Aviation har brugt flere år på at perfektionere dette design, først med Celera 500L som testfly og nu med en model, der vil gå endnu længere. På papiret er det, de foreslår, ikke så lidt: et fly, der kan overgå andre sammenlignelige forretningsfly radikalt.

Den tekniske nøgle til projektet er laminær strømning. Otto foreslår en tilgang baseret på perfekt profilerede overflader, der er designet til at lede luften bedre. Denne aerodynamiske optimering har til formål at reducere modstanden og forbedre flyveeffektiviteten. Ifølge virksomheden er et af de store mål at reducere brændstofforbruget betydeligt i forhold til sammenlignelige jetfly. I kombination med bæredygtige brændstoffer (SAF) stræber Otto efter at opnå et meget mindre CO2-aftryk.

Ingen vinduer, men digitale udsigter og meget reelle ambitioner

Ottos drifts tal er høje. Phantom 3500 sigter mod en rækkevidde på op til 6.482 km, en marchhøjde på 51.000 fod (15.544 m) og et vedvarende forbrug på 435 liter i timen. Dette placerer det på papiret under modeller som Bombardier Challenger 350 eller Citation Latitude, hvis gennemsnitlige forbrug ligger på omkring 1.135 liter. En del af fordelen ligger i det store vingeareal og det optimerede profil, som forbedrer løftkraften og gør det muligt at operere fra kortere landingsbaner end normalt.

Indvendigt skiller det sig også ud. Kabinen har slet ingen vinduer til passagererne. I stedet har Otto implementeret et system kaldet »Super Natural Vision«, der er baseret på højdefinitionsskærme, der viser omgivelserne i realtid. Målet er ikke kun at tilbyde en fordybende oplevelse, men også at opnå større strukturel effektivitet: ved at fjerne åbninger bliver skroget styrket og produktionen billigere. Men ikke alle vil se positivt på denne løsning: for mange passagerer er en væsentlig del af flyvningens charme at kunne kigge ud af vinduet og nyde landskabet. At erstatte denne oplevelse med et projiceret billede er måske ikke lige så spændende.

Det er ikke kun inden for det civile område, at Otto ønsker at sætte sit præg. I tidligere materialer har virksomheden antydet militære anvendelsesmuligheder, især i logistik- eller deployeringsmissioner fra fjerntliggende landingsbaner. Den har også samarbejdet med DARPA om flere projekter.

Parallelt med den tekniske udvikling arbejder virksomheden sammen med FAA om at få flyet certificeret. Paul Touw, CEO for Otto Aviation, udtalte for nylig til FlightGlobal, at den første flyvning kunne finde sted i 2027, selvom den forventes at blive taget i brug tidligst i 2030. For at fremskynde processerne og holde omkostningerne nede integrerer Otto simuleringsværktøjer udviklet af Galorath, som gør det muligt at estimere tekniske og økonomiske konsekvenser, inden produktionen går i gang.

Сreody ❤️