Voge har nu den bedst sælgende trailcykel og er blandt de fem førende i den samlede rangliste.
Det var kun et spørgsmål om tid. Kinesiske motorcykler . Så meget, at to af de fire bedst sælgende mærker i vores land kommer fra Kina . Honda og Yamaha, de legendariske japanske mærker, holder deres positioner i forhold til det samlede salg, men hvis man analyserer hver enkelt model, begynder billedet at ændre sig. Betydeligt.
Den bedst sælgende trailcykel er fra Voge, et premium-mærke fra den kinesiske gigant Loncin. Denne producent dukkede op i vores land i 2019, og i dag er han den fjerde producent i ranglisten, kun overgået af en anden kinesisk producent, der indtager tredjepladsen:
Hvad angår Voge, er der en interessant historie om, hvordan det kinesiske mærke formår at erobre Europa… med hjælp fra en tysk gigant .
Loncin har produceret motorer til BMW i mere end 20 år, og faktisk er mange af de nuværende flagskibsmodeller fra det tyske mærke, såsom BMW F 900 GS, udstyret med disse kinesiske motorer. Samarbejdsaftalen blev indgået i 2005. Loncin lovede at fordoble investeringerne i udstyr og kapacitet for at opfylde BMW’s standarder og europæiske normer og gå videre fra motorproduktion til fuldskala produktion af motorcykler til det tyske selskab.
I sin plan for at øge indtægterne og styrke båndene til den kinesiske gigant licenserer BMW nogle af sine platforme og motorer til Voge, og herfra kommer en motorcykel, der erobrer Spanien. Voge er i øjeblikket den fjerde største spanske producent. BMW ligger på syvendepladsen og kæmper for at vokse måned for måned.
Med Voge 900 DSX har de nået deres mål: at føre salgsranglisten i trail-segmentet, et af de vigtigste og mest ambitiøse inden for motorcykler. Det er en model, der henter inspiration direkte fra BMW F900GS, med den forskel, at den er betydeligt bedre udstyret. Dette tal er ikke kun betydningsfuldt på grund af førerpositionen i sin kategori: det er også betydningsfuldt, fordi Voge har formået at placere en trailcykel til næsten 10.000 euro på tredjepladsen blandt de mest solgte mærker. De resterende ni er scootere, en kategori, der tegner sig for over 50 % af det samlede salg i vores land.
Kinas plan for at erobre de europæiske motorcykelkunder er baseret på to søjler: pris/kvalitet og udstyr. Hvad angår det første, sælges Voge 900 DSX til 9.192 euro . Dens BMW-modeller, F 800 GS og F 900 GS, starter henholdsvis ved 10.970 € og 13.980 €. Hvis man ønsker at udstyre dem, vil prisen overstige 15.000 €.
Blindvinkelradar (som kun findes på motorcykler, der koster næsten det dobbelte), nødbremsesystem, standard quick shifter og 7-tommers TFT-display med skærmduplikering er en advarsel til de andre giganter i segmentet: at sælge et basisprodukt og gøre det dyrere med ekstraudstyr er et spil, som Kina ikke har tænkt sig at spille.