Anerkendelse af høje evner er vigtigt for at udarbejde en tilpasset plan og undgå situationer med skuffelse eller manglende motivation.
Begavede børn (GCC) udviser ofte intellektuelle, kreative eller ledelsesmæssige evner, der ligger over gennemsnittet. Det er dog ikke altid muligt at fastslå fælles træk. Ifølge den specialiserede hjemmeside Giftedness and Talent har »begrebet udviklet sig fra tidlige undersøgelser, der forbandt det med høje præstationer og senere med høj intelligenskvotient (IQ), til i dag, hvor det defineres som potentiale for udvikling«.
Det er vigtigt at identificere talent inden for et eller flere specifikke områder for at kunne udarbejde et personligt tilpasset undervisningsprogram. “Manglende evne til at gennemføre relevante foranstaltninger for at imødekomme behovene kan føre til skuffelse , manglende motivation, adfærdsproblemer, ligegyldighed over for skolefagene… kort sagt til akademisk fiasko,” hævder den andalusiske regionalregering.
Af denne grund forklarer psykolog Ana Gloria Sánchez, direktør for Clínia Lazos og pædagog med speciale på dette område, på sociale medier nogle centrale aspekter, der kan indikere, at et barn har over gennemsnitlige evner. I dette tilfælde fokuserer pædagogen på syvårige børn . »Jeg vil tale om børn, der befinder sig mere eller mindre i den første fase,« bemærker hun. »Det er generelle karakteristika; de behøver ikke at passe på alle, men der er normalt profiler, der passer på mange af dem.«
»Det første vigtige træk er følelsesmæssig intensitet,« siger psykologen. »Det er børn, der udlever alle deres følelser. Så overfladisk, at de som regel har en meget, meget udviklet empati og en meget udviklet sans for retfærdighed.« Vi taler også om børn, der »som regel har en meget stærk episodisk hukommelse og husker begivenheder, der fandt sted, da de var meget, meget små.«
Fra følelsesmæssig intensitet til verbale evner
I samme ånd tilføjer Ana Gloria Sánchez, at “de som regel også har meget høje verbale færdigheder. Det er børn, der allerede udtrykker sig med ord, der ikke svarer til deres alder». Desuden «bruger de højt strukturerede verbale former, der ligner dem, vi voksne bruger. Det er »små børn«, som vi kan føre samtaler med på vores niveau».
«Meget specifikke” interesser er også karakteristisk for begavede børn. »De har en tendens til at fokusere på dem, indtil de har opnået stor kompetence,« forklarer psykologen. De adskiller sig også ved deres » sociale færdigheder «, som de ikke altid kan udvikle i samspillet med jævnaldrende, og i mange tilfælde har de et højt følsomt HSP-profil . »Ud over det følelsesmæssige plan taler vi om det fysiske plan: høj auditiv, visuel og taktil følsomhed… De kan for eksempel blive generet af bestemte typer tøj eller visuel støj,« konkluderer specialisten. Med dette in mente kan man fastlægge nogle karakteristika, der gør det muligt at identificere begavede børn.