I december 2015 afslørede en hændelse med den tidligere emir af Qatar, Hamad bin Khalifa Al Thani, grænserne for mediedækningen af den kongelige familie . Det, der begyndte med et flystyrt i bjergene i Marokko, endte med, at Zürichs lufthavn blev lammet på grund af ankomsten af ni private Boeing 747-fly midt om natten, hvilket krævede en særlig tilladelse fra den schweiziske lufthavnsmyndighed til at lande.
Denne episode, der går ud over det anekdotiske, viser, hvordan protokoller og infrastruktur omkring enorme formuer kan mobilisere ressourcer i et omfang, som er svært at forestille sig for almindelige mennesker. Ligesom i kaosteorien satte konsekvenserne af flystyrtet i Marokko de schweiziske flyveledere i en alvorlig situation.
En reel ulykke i Marokko
Under helligdagene i december 2015 kom sheik Hamad bin Khalifa Al Thani, der havde været emir af Qatar siden 1995 og far til landets nuværende leder, til skade i en ulykke i Atlasbjergene i Marokko. Millionæren, der på det tidspunkt var 63 år gammel, brækkede benet under skiløb, rapporterer Morocco World News .
Imidlertid var skaden så alvorlig, at emirens personlige lægehold anbefalede, at han straks blev overført til Schweiz for at blive opereret. Den tidligere præsident blev evakueret til et schweizisk hospital, hvor han kunne få den mest moderne og specialiserede lægehjælp til sin genoptræning.
Evakueringen fandt sted om bord på et af de Boeing 747-fly, som den katarske kongefamilie bruger som privatfly. Problemet er, at emiren aldrig rejser alene.
Der var behov for yderligere otte Boeing 747. Det er en konvoj på ni fly, hvis man medregner det fly, som den tidligere emir Hamad bin Khalifa Al Thani befandt sig om bord på.
I Zürich troede man ikke på det.
Som alt andet, der sker omkring den katarske kongefamilie, var den tidligere emirs overførsel ikke en simpel privatflyvning. Seks fly lettede straks fra Doha til Zürich for at støtte overførslen af lederen, mens de resterende tre var en del af den personlige følge af patriarken af Al Thani-klanen.
Ifølge The Guardian blev flyvelederne i Zürich-Kloten hurtigt overbelastet af ni fly, der anmodede om landing midt om natten på grund af akut lægehjælp til deres mest berømte passager.
På bare få timer anmodede ni Boeing 747-fly, der tilhører Qatar Amiri Flight, den eksklusive flyselskab for Al Thani-familien, om at lande i den schweiziske lufthavn. Situationen var så ekstraordinær, at de schweiziske myndigheder måtte udstede en særlig tilladelse til, at flyene kunne lande uden for den tilladte tid, da Zürich-Kloten lufthavn forbyder natflyvning for ikke at forstyrre de lokale beboere.
Den samtidige ankomst af så mange private fly til at yde akut lægehjælp var en hidtil uset begivenhed for den schweiziske by.
Ifølge Luxurylaunches var denne transport ikke kun en reaktion på behovet for at transportere en syg person, men også en mobilisering af hele hans omgivelser. Blandt passagererne på de ni Boeing 747-fly var shejkens personlige lægehold, familiens sikkerhedsvagter, personlige assistenter, slægtninge og andre.
Hvert fly havde en bestemt funktion: fra transport af medicinsk udstyr til at sikre komfort og sikkerhed for alle den tidligere emirs ledsagere under hans ophold i Schweiz.
Al Thani-familiens private bilpark: mere end luksus
Ud over den sporadiske mobilisering af ni fly, der i deres kommercielle konfiguration kan transportere 400 personer, er Al Thani-familiens private flyflåde en del af en infrastruktur, der skal sikre familiemedlemmernes mobilitet og velbefindende under alle omstændigheder.
Disse ni Boeing 747-fly er ikke bare private fly: De har medicinske kabiner, separate kabiner og i nogle tilfælde gyrostabiliserede hospitalssenge, der holder patienterne i stabil tilstand under flyvningen.
Disse flys luksus og raffinement overgår enhver almindelig standard. Det hele er dekoreret og krydret med de mest eksklusive luksusartikler, der gør disse fly til ægte flyvende paladser, der kan reagere på enhver nødsituation eller behov, som den katarske kongefamilie måtte have.