Et kraftfuldt redskab til at helbrede gamle sår: aktiverer den del af hjernen, der er forbundet med følelser.

Fra vores forfædres sang til moderne metoder inden for lydterapi, herunder vuggeviser, som vi synger for vores børn, spiller stemmen en grundlæggende rolle i helings-, kommunikations- og læringsprocesser. “Takket være vores stemme kan vi græde eller le højt. Vores stemme befinder sig lige mellem vores hoved og vores hjerte; vi kan ikke bevæge os mellem dem uden at betale told », siger Eugenia Castro, talepædagog ved USC Keck Medical Center’s Center for Voice i Los Angeles og professor i talepædagogik ved California State University i Los Angeles (CalStateLA).

Han taler om den tætte forbindelse mellem følelser og stemme og forklarer, at vi ofte ikke er bevidste om denne forbindelse, før vi når et punkt, hvor vi mister evnen til at udtrykke det, vi føler, for eksempel på grund af skader på stemmebåndene. Ifølge ham græder folk meget ofte på kontoret, når han begynder at afhjælpe stemmeproblemer med meget enkle øvelser.

Vejen til helbredelse, understreger Castro, indebærer altid inddragelse af sindet og følelserne . Det er ikke for ingenting, at vi i stressede situationer eller når vi er nedtrykte, ofte siger, at vi har en klump i halsen. Denne følelse af en klump er naturlig, når man tænker på forbindelsen mellem strubehovedet og nervesystemet og strubehovedets primære funktion, som i princippet ikke har noget med stemmeproduktion at gøre: »Strubehovedet er forbundet med vejrtrækningen, beskytter luftvejene og bestemmer, hvad der kommer ind i lungerne, og hvad der ikke gør: det er i virkeligheden ilt, liv eller død, og det er derfor, det er så vigtigt. Det handler om at redde vores liv og er tæt forbundet med nervesystemet.«

Hvordan kan vi helbrede os selv gennem vores stemme? Castro understreger, at det er vigtigt at kunne lytte til sig selv, være opmærksom på, hvordan vi lyder, spørge os selv, hvordan vi ønsker at lyde, og omstille os ud fra det. “Jeg mener, at stemmen faktisk er et spejl af sjælen, ikke øjnene, som man siger. Der sker meget med stemmen: Når andre lytter til os, kan de forudsige vores køn, højde, et bestemt niveau af tryghed eller mangel på samme,” reflekterer hun. Hun fortæller, at hun ofte foreslår en øvelse i sine timer, hvor eleverne bruger stemmen og forestiller sig, hvem de kunne være. “Det er en interessant øvelse for en selv: Lad din stemme afspejle, hvem du er , lad dig selv høre, hvem du er, i din egen stemme. Det er meget svært ikke at se sig selv repræsenteret i lyden af sin egen stemme. Vi må ikke glemme, at vi arbejder med en kanal mellem hovedet og hjertet. Det er meget svært for dem, der går igennem det, og for dem, der leverer tjenester og hjælper med at helbrede denne stemme,” tilføjer hun.

I samme ånd peger Julia Varela, sangerinde, underviser og vokalcoach, på forbindelsen mellem stemmen og personligheden: “Stemmen er kroppens lyd, og alle kroppe er forskellige. Hver krop er unik. Fysionomi, sjæl, sind – alt er unikt, og stemmen repræsenterer denne unikhed, denne tilknytning til væsenet. Det er interessant, fordi stemmen er noget meget hverdagsagtigt, men samtidig meget dybtgående», siger hun.

Det forklarer de utallige subtile processer, som vores krop har brug for til at vibrere og skabe lyd. Han påpeger, at dette inkluderer afslapning af bestemte muskler, aktivering af andre og at lade lyden strømme frit uden at blokere den. Det er her, de fysiske, følelsesmæssige og mentale aspekter mødes for at finde den balance, der giver os mulighed for at vibrere, resonere og udtrykke et spejlbillede af vores sjæl.

Som en skål

Når vi taler om vokalt teknik, pointerer Varela meget klart, at lyd produceres, når stemmebåndene i strubehovedet samles og vibrerer . Lyden, der skabes af denne vibration, spreder sig overalt, hvor der er plads, og kommer ud gennem munden eller næsen. Det er svært at tænke på en adskillelse mellem det fysiske og det følelsesmæssige, forklarer hun. “Vi vibrerer bogstaveligt talt som en sangskål, og denne vibration genererer fornemmelser i kroppen. Kroppen er altid krop og sjæl. Denne fysiske fornemmelse af vibrationer genererer mange følelser. Når vi synger, aktiveres den del af hjernen, der er forbundet med følelser, og der er mange videnskabelige undersøgelser, der viser dette og de tilstande, som vibrationen genererer i hjernen. Hvis vi tilføjer det faktum, at vi føler ting gennem den melodi, vi udtrykker, forstærkes dette naturligvis,” forklarer hun. Kunstnerisk, kreativt udtryk er ikke et sekundært aspekt, ifølge Varela, men snarere grundlæggende for at navigere gennem livet, for at leve og forstå sig selv, da den kreative proces er til stede i alle mennesker.

“Lyd er vibration. Hvis du synger tonen A, for eksempel, sker der 440 vibrationer i sekundet, og denne lyd stiger op gennem strubehovedet og resonerer i dele af kraniet. Disse vibrationer bevæger og vibrerer de bløde væv og knogler i din krop . Hvis du gør det rigtigt og placerer din stemme korrekt, behøver du ikke anstrenge dig; du er som et vibrerende kar, og du kan mærke denne vibration i din krop, hvilket også er meget behageligt,” siger Iara Espanol, sangerinde, sangskriver, sanglærer og koordinator for vokale ensemble-workshops. Hvordan kan vi undgå at tænke, at disse 440 vibrationer – eller langt flere, afhængigt af tonen – mobiliserer utallige interne processer?

Hvis vi tænker på kroppen som et vibrerende instrument, er det vigtigt at se den fra alle sider: »Vores krop er en følende krop, det er det eneste levende instrument, det eneste, der spiller af sig selv, og samtidig kan vi ikke se den indre mekanik, der genererer lyden,« forklarer Varela. »Derfor er det nødvendigt med en proces af fysisk selvkendskab, følelsesmæssig eller åndelig frigørelse, og det kræver også mental plasticitet at opfatte sig selv, opdage meget små muskler og fokusere på meget specifikke områder.«

Varela forklarer, at sang indebærer en lang række mikrobevægelser, der omfatter hele kroppen – fra strubehovedet til bækkenbunden, inklusive ganen, tungen, kindbenene, nakken og rygsøjlen.

»Selvfølgelig er følelser også involveret, selv fra et fysisk synspunkt: hvis maven, nakken eller kæben er anspændt, kan lyden ikke bevæge sig frit inde i kroppen,« tilføjer han.

Iara Espanol husker præcis det øjeblik, hvor hun besluttede at dedikere sig til sang: Det var i frikvarteret i skolen, da en klassekammerat sang sangen »Englænder i New York« og hun sang med og sang med. »Jeg husker, at det sprængte min hjerne. Jeg begyndte at synge med hende, så fik jeg en guitar, og jeg begyndte at spille og komponere; det var et virkelig vigtigt udtryksmiddel i min teenageår,« siger hun. I dag, siger hun, ligger hendes dedikation til undervisningen i at give noget tilbage, der tilhører os: »Mange kommer til undervisningen, fordi deres terapeut har anbefalet det, og måske føler de sig akavede eller synes, at deres stemme er forkert, og hvis man graver lidt dybere, kan man se, at der er meget undertrykkelse, mennesker, der har fået at vide: «Nej, det kan du ikke.” »At spille trommer og synge er noget, vi alle kan gøre; det er en del af vores evolutionære arv. Nogle af os skal måske arbejde mere på at finpudse vores sang, men det er noget, vi alle har med os fra fødslen,« bemærker hun.

Ud over individuelle lektioner tilbyder Iara Español et vokalt ensemble-seminar, hvor gruppen tilbyder nye opgaver og læringsoplevelser. “Det er ofte svært for folk at lytte til andre, og det er utroligt vigtigt at lytte til deres rytme, til deres vanskeligheder. At lære at være tålmodig, at lære at være tålmodig med mig, ikke at give op for ikke at irritere. Det samme gælder angst: for at finde rytmen i en sang skal man kunne lytte, man skal kunne stoppe angsten og falde til ro.”

Det er meget vigtigt at skabe rum for sameksistens og udveksling gennem kunstnerisk og underholdende selvudfoldelse, bemærker Espanol, især i en tid, hvor vi alle synes at have vænnet os til en slags »det, jeg har brug for, har jeg brug for nu«. Ensembler tilbyder forskellige tider og modaliteter. De giver også folk mulighed for at hjælpe hinanden. Han siger: »De, der er mere genert, føler sig støttet og kan slappe af. På den anden side hjælper det at se nogen lave en lyd, der bryder ud af det, der synes fastlåst, med at nedbryde fordomme og åbne sindet og sjælen for kreativitet.«

Når du synger, kommer du ind i en tilstand, hvor der ikke er tid og rum; det er her og nu. »Når du synger med nogen, får du en dybde i forbindelsen, som du ikke har med andre mennesker. Du er måske ikke venner med de mennesker, du har en musikalsk forbindelse til, men I deler en nærhed, en forbindelse,« slutter Iara.

Сreody ❤️